"El Símbol Quicumque és una professió de fe que també s'ha anomenat
Símbol Atanasià per haver estat atribuït durant tota l'edat mitjana al
bisbe d'Alexandria sant Atanasi. Tot i no haver estat redactat per cap concili
ecumènic, aquest símbol va aconseguir tanta autoritat en l'Església, tant
occidental com oriental, que va entrar en l'ús litúrgic i i es considera una
veritable definició de fe. Rep el nom de Quicumque per la paraula amb què
comença."
Font:
Winkipedia
Per saber-ne més: visiteu la
Wikipedia o
Corazones.org
_____________________________________________________
Antífona Glòria a vós, Trinitat igual, única Deitat, abans dels segles, i ara, i sempre (T.P. Al·leluia).
- Tothom qui vulgui salvar-se, primer de tot és necessari que mantingui la fe catòlica;
- i el qui no la guardi íntegra i inviolada, sens dubte morirà per sempre.
- La fe catòlica és que venerem un sol Déu en la Trinitat, i la Trinitat en la unitat;
- Sense confondre les persones ni separar les substàncies.
- Perquè una és la persona del Pare, l'altra la del Fill i l'altra la de l'Esperit Sant.
- Però el Pare i el Fill i l'Esperit Sant tenen una sola divinitat, igual glória i coeterna majestat.
- Com el Pare tal el Fill, tal l'Esperit Sant,
- No-creat el Pare,no-creat el Fill, no-creat l'Esperit Sant.
- lnmens el Pare,immens el Fill, immens l'Esperit Sant.
- Etern el Pare,etern el Fill, etern l'Esperit Sant;
- i, alhora, no són tres eterns,sinó un sol etern,
- com no són tres no-creats,ni tres immensos,sinó un sol no-creat í un sol immens.
- Igualment, omnipotent el Pare. omnipotent el Fill, omnipotent l'Esperit Sant;
- i amb tot, no són tres omnipotents, sinó un sol omnipotent.
- Així Déu és el Pare, Déu és el Fill, Déu és l'Esperit Sant;
- i, amb tot, no són tres déus sinó un sol Déu.
- Així, Senyor és el Pare, Senyor és el Fill, Senyor és l'Esperit Sant;
- i amb tot, no són tres senyors,sinó un sol Senyor.
- Perquè, així com per la cristiana veritat, som compel·lits a confessar com a Déu i Senyor cada persona en particular; així la religió catòlica ens prohibeix dir tres déus i senyors.
- El Pare,per ningú fou fet ni creat ni engendrat.
- El Fill fou per sols el Pare,no fet ni creat, sinó engendrat.
- L'Esperit Sant, del Pare i del Fill, no fou fet ni creat ni engendrat, sinó que procedeix.
- Hi ha, per consegüent, un sol Pare. no tres pares; un sol Fill, no tres fills; un sol Esperit Sant,no tres esperits sants.
- I en aquesta Trinitat, res no és abans ni després, res major o menor,
- sinó que les tres persones són entre si coeternes i coiguals,de manera que, com abans s'ha dit. en tot s'ha de venerar igualment la unitat en la Trinitat que la Trinitat en la unitat.
- El qui vulgui doncs salvar-se, així ha de sentir de la Trinitat.
- Però és necessari per l'eterna salvació creure també fidelment en l'encarnació de nostre Senyor Jesucrist.
- Ès, doncs, la fe recta que creiem i confessem que nostre Senyor Jesucrist és Fill de Déu i home.
- Ès Déu engendrat de la substància del Pare abans dels segles; i és home nascut de mare en el segle;
- perfecte Déu, perfecte home; subsistent d'ànima racional i de carn humana
- igual al Pare segons la divinitat; menor que el Pare segons la humanitat.
- Mes, per bé que sigui Déu i home, no són dos, sinó un sol Crist,
- i un sol, no per la conversió de la divinitat en la carn, sinó per l'assumpció de la humanitat en Déu;
- un absolutament, no per la confusió de la substància, sinó per la unitat de la persona.
- Perquè com l'ànima racional i la carn és un sol home; així Déu i l'home són un sol Crist.
- El qual patí per la nostra salvació, baixà a l'infern, el tercer dia ressuscità d'entre els morts,
- pujà al cel, està assegut a la dreta de Déu Pare omnipotent, des d'allí ha de venir a judicar els vius i els morts,
- a la seva vinguda tots els homes han de ressuscitar amb els seus cossos i donar comptes dels seus actes,
- els qui obraren el bé, aniran a la vida eterna, els qui malament, al foc etern.
- Aquesta és la fe catòlica i el que no la cregués fidelment i fermament, no podrà salvar-se.
V. Escolteu, Senyor, la nostra pregària.
R. I el nostre clam arribi a vós.
V. El Senyor sigui amb vosaltres.
R. I amb el vostre esperit.
Preguem: Oh Déu Pare, vós en enviar al món el Verb de veritat i
l'Esperit santificador, revelàreu als homes el vostre admirable misteri.
Concediu-nos que en la professió de la fe veritable, reconeguem la glòria de
la Trinitat eterna i adorem la seva unitat de poder i de majestat. Per Nostre
Senyor Jesucrist, el vostre Fill, que amb vós viu i regna en la unitat de
l'Esperit Sant, Déu, pels segles del segles. Amén.
En Llatí
- Quicumque vult salvus esse, ante omnia opus est, ut teneat catholicam fidem:
- Quam nisi quisque integram inviolatamque servaverit, absque dubio in aeternum peribit.
- Fides autem catholica haec est: ut unum Deum in Trinitate, et Trinitatem in unitate veneremur.
- Neque confundentes personas, neque substantiam separantes.
- Alia est enim persona Patris alia Filii, alia Spiritus Sancti:
- Sed Patris, et Filii, et Spiritus Sancti una est divinitas, aequalis gloria, coeterna maiestas.
- Qualis Pater, talis Filius, talis [et] Spiritus Sanctus.
- Increatus Pater, increatus Filius, increatus [et] Spiritus Sanctus.
- Immensus Pater, immensus Filius, immensus [et] Spiritus Sanctus.
- Aeternus Pater, aeternus Filius, aeternus [et] Spiritus Sanctus.
- Et tamen non tres aeterni, sed unus aeternus.
- Sicut non tres increati, nec tres immensi, sed unus increatus, et unus immensus.
- Similiter omnipotens Pater, omnipotens Filius, omnipotens [et] Spiritus Sanctus.
- Et tamen non tres omnipotentes, sed unus omnipotens.
- Ita Deus Pater, Deus Filius, Deus [et] Spiritus Sanctus.
- Et tamen non tres dii, sed unus est Deus.
- Ita Dominus Pater, Dominus Filius, Dominus [et] Spiritus Sanctus.
- Et tamen non tres Domini, sed unus [est] Dominus.
- Quia, sicut singillatim unamquamque personam Deum ac Dominum confiteri christiana veritate compellimur: Ita tres Deos aut [tres] Dominos dicere catholica religione prohibemur.
- Pater a nullo est factus: nec creatus, nec genitus.
- Filius a Patre solo est: non factus, nec creatus, sed genitus.
- Spiritus Sanctus a Patre et Filio: non factus, nec creatus, nec genitus, sed procedens.
- Unus ergo Pater, non tres Patres: unus Filius, non tres Filii: unus Spiritus Sanctus, non tres Spiritus Sancti.
- Et in hac Trinitate nihil prius aut posterius, nihil maius aut minus:
- Sed totae tres personae coaeternae sibi sunt et coaequales. Ita, ut per omnia, sicut iam supra dictum est, et unitas in Trinitate, et Trinitas in unitate veneranda sit.
- Qui vult ergo salvus esse, ita de Trinitate sentiat.
- Sed necessarium est ad aeternam salutem, ut incarnationem quoque Domini nostri Iesu Christi fideliter credat.
- Est ergo fides recta ut credamus et confiteamur, quia Dominus noster Iesus Christus, Dei Filius, Deus [pariter] et homo est.
- Deus [est] ex substantia Patris ante saecula genitus: et homo est ex substantia matris in saeculo natus.
- Perfectus Deus, perfectus homo: ex anima rationali et humana carne subsistens.
- Aequalis Patri secundum divinitatem: minor Patre secundum humanitatem.
- Qui licet Deus sit et homo, non duo tamen, sed unus est Christus.
- Unus autem non conversione divinitatis in carnem, sed assumptione humanitatis in Deum.
- Unus omnino, non confusione substantiae, sed unitate personae.
- Nam sicut anima rationalis et caro unus est homo: ita Deus et homo unus est Christus.
- Qui passus est pro salute nostra: descendit ad inferos: tertia die resurrexit a mortuis.
- Ascendit ad [in] caelos, sedet ad dexteram [Dei] Patris [omnipotentis]. Inde venturus [est] judicare vivos et mortuos.
- Ad cujus adventum omnes homines resurgere habent cum corporibus suis; Et reddituri sunt de factis propriis rationem.
- Et qui bona egerunt, ibunt in vitam aeternam: qui vero mala, in ignem aeternum.
- Haec est fides catholica, quam nisi quisque fideliter firmiterque crediderit, salvus esse non poterit.